افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 29 March , 2024
به دنبال طرح مطالعاتی شهریار عدل در منظر فرهنگی بم؛

کشف یک آتشدان دوره ساسانی در شهرستان ریگان

  • کد خبر : 2831
  • 21 مرداد 1397 - 13:12
کشف یک آتشدان دوره ساسانی در شهرستان ریگان

به دنبال پیگیری‌های طرح‌های مطالعاتی مرحوم شهریار عدل در منظر فرهنگی بم؛ سرپرست و مجری طرح بررسی و شناسایی “قلاع” منظر فرهنگی بم از کشف یک آتشکده‌ی باقی مانده از دوره ساسانی در شمال غرب شهرستان ریگان در استان کرمان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری طلوع ارگ به نقل از ایسنا، لیلا فاضل، کارشناس پایگاه میراث جهانی بم و منظر فرهنگی آن اعلام کرد: در جریان مطالعات باستان­شناسی در ناحیه منظر فرهنگی بم و در راستای اجرای طرح مطالعه قلاع و مستندنگاری آثار تاریخی ناحیه منظر فرهنگی بم، آتشکده‌ای از دوره ساسانی در شمال غرب شهرستان ریگان کشف شد که ویژگی‌های معماری مذهبی دوره ساسانی را در خود دارد.

او با بیان این که این آتشکده در روستای «میرآباد امامقلی» از توابع بخش نگین کویرشهرستان ریگان قرار گرفته، توضیح داد: این بنا دارای ویژگی‌های معماری مذهبی دوره ساسانی و دارای اتاق مربع مرکزی و راهروی پیرامونی است که در سطح پایین ­تری نسبت به زمین­‌های اطراف قرار گرفته و از دور قابل دیدن نیست.

به گفته‌ی این باستان‌شناس؛ وجود یک آتشدان در این بنا اهمیت آن را نسبت به نمونه‌های مشابه شناسایی شده‌ و با توجه به مناقشه جدی در مورد معماری مذهبی دوره ساسانی دو چندان می ­کند.

وی این بنا را یکی از مهمترین یافته‌­های معماری مذهبی ساسانی نه تنها در ناحیه منظر فرهنگی بم بلکه در سطح  قلمرو فرهنگی ایران در دوره ساسانی می‌داند و ادامه می‌دهد:آتشکده میرآباد در مجموعه‌ای از آثار دوره ساسانی قرار دارد و در فاصله ۳۰ متری جنوب ­غرب آن بقایای قلعه ­ای وسیع از دوره ساسانی باقی مانده است.

فاضل ادامه داد:‌ صحبت ­های مقدماتی برای گرفتن بودجه و کاوش این بنا انجام شده و امیدواریم با گذراندن مراحل قانونی، کاوش این بنا هر چه زودتر آغاز شود.

سرپرست و مجری طرح بررسی و شناسایی قلاع منظر فرهنگی بم با بیان این‌که همه‌ی مطالعات در ناحیه منظر فرهنگی بم که از اوایل دهه ۹۰ آغاز شده به دنبال مطالعاتی است که مرحوم عدل در این محوطه شروع کرده بود، تاکید کرد: این پروژه به دنبال اجرائی شدنِ طرحی است که پیشگام آن مرحوم عدل بوده است و از همان زمان تا لحظه درگذشت وی همه‌ی این طرح‌ها زیر نظر مرحوم عدل انجام شدند.

این باستان‌شناس ادامه داد: مطالعاتی‌ که از اوایل دهه ۹۰ آغاز شده و چند فصل بررسی وشناسایی و مستندنگاری آثار تاریخی منظر بم از آن زمان علاوه بر نظارت مرحوم عدل، تحویل پژوهشکده باستان‌شناسی و مرکز اسناد پایگاه میراث جهانی بم شده است.

این دانشجوی دکتری باستان­‌شناسی دانشگاه بوعلی همدان، تاکید کرد: تا کنون پیشنهاد برای ثبت ملی این بنا در فهرست آثار ملی مطرح شده و آماده سازی پرونده‌ی این بنا در پایگاه میراث جهانی بم و منظر فرهنگی آن اکنون در حال انجام است.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=2831

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.