افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024
مدیرکل گمرکات استان کرمان عنوان کرد

کرمان، استان اول صادراتی کشور/ افزایش صادرات و کاهش واردات در سال جاری

  • کد خبر : 7918
  • 08 بهمن 1399 - 18:15
کرمان، استان اول صادراتی کشور/ افزایش صادرات و کاهش واردات در سال جاری

مدیرکل گمرکات استان کرمان با اشاره به اینکه تا پایا آبان ماه امسال کرمان پنجمین استان صادراتی کشور بوده، گفت: با توجه به آمارهای صادراتی محصولات استان، کرمان استان اول صادراتی کشور است و مسئولان باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند و به فکر تقویت بیشتر این حوزه باشند که می تواند برای کشور مزیت زیادی را ایجاد بکند.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از ایسنا، محمدرضا قادر امروز هشتم بهمن ماه در نشست خبری با اشاره به روز جهانی گمرک(۷ بهمن ماه) اظهار کرد: شعار امسال به عنوان “گمرک حامی احیاء و بازسازی زنجیره تامین” نامگذاری شده است.

وی افزود: بیماری کووید ۱۹ موجب محدودیت هایی در بحث ترددها، مسافرت و حتی تجارت خارجی شد که این امر منجر به آسیب جدی به کسب و کارهای دنیا و اقتصاد کشورهای مختلف متضرر شدند.

قادر تصریح کرد: علاوه محدودیت های اعمال شده در دنیا به دلیل شیوع کرونا، محدودیت های دیگری در کشور ما به دلیل تحریم های ظالمانه وجود دارد که به مراتب از محدودیت های کرونایی بیشتر و سخت تر است و این مسئولیت گمرک و سازمان های موثر در تجارت خارجی و تامین نیازهای معیشتی، بهداشتی درمانی و مواد اولیه تولید را سنگین کرده است.

وی با اشاره به اینکه گمرک به عنوان مرزبان اقتصادی کشور انجام وظیفه می کند و حلقه اول و آخر تجارت خارجی است، بیان کرد: در گمرکات استان کرمان و کشور تدابیری در راستای حمایت از تولید و کمک به واحدهای تولیدی و صادرات اتخاذ شده و موفق شدیم زنجیره تامین را با کمک سایر بخش ها تا حدود زیادی استوار نگه بداریم.

مدیرکل گمرکات استان کرمان اظهار کرد: با توجه به همکاری فعالان اقتصادی که در صف مقدم هستند، تلاش زیادی صورت گرفت تا این زنجیره برقرار بماند و امروز در استان کرمان صادرات به رقم قابل توجهی نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی افزود: در ۱۰ ماه گذشته حدود ۸۱۸ میلیون دلار کالا به وزن ۳۴۰ هزار تن از گمرکات استان کرمان صادر شده که نسبت به سال قبل از نظر وزنی دو درصد و ارزشی ۲۶ درصد افزایش داشته است.

قادر تصریح کرد: عمده اقلام صادراتی استان پسته، خرما، مصنوعات مسی، شکر، کاشی سرامیک، فرومولیبدن … بوده که به کشورهای چین، امارات، هند، آلمان، ترکیه، عراق، ایتالیا، روسیه، پاکستان و افغانستان صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از صادرات محصولات تولیدی استان کرمان وجود ندارد زیرا بسیاری از کالاهای تولیدی کرمان از گمرکات استان های دیگر صادر می شود، بیان کرد: برخی از صادرکنندگان استان در سامانه جامع گمرکی اعلام می کنند که کالایشان، محصول کرمان است و این آمار استخراج شده که نشان می دهد در مجموع کل صادرات محصولات استان از گمرکات کرمان و استان های دیگر یک میلیارد و ۷۲۷ میلیون دلار در ۱۰ ماه گذشته بوده که از نظر ارزشی ۴۷ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل گمرکات استان کرمان گفت: از این میزان یک میلیارد و ۴۷ میلیون دلار به وزن ۳۲۸ هزار تن محصولات کشاورزی، ۶۶۵ میلیون دلار تولیدات صنعتی استان به وزن ۶۲۷ هزار تن و محصولات معدنی ۱۲ میلیون و ۹۶۵ هزار دلار به وزن ۲۶۸ هزار تن بوده است.

وی با اشاره به اینکه تا پایا آبان ماه امسال کرمان پنجمین استان صادراتی کشور بوده، گفت: با توجه به آمارهای صادراتی محصولات استان، کرمان استان اول صادراتی کشور است و مسئولان باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند و به فکر تقویت بیشتر این حوزه باشند که می تواند برای کشور مزیت زیادی را ایجاد بکند.

قادر تصریح کرد: انتظار نداریم همه محصولات از گمرکات استان صادر شود اما داشتن آمار مهم است زیرا به تصمیم گیری مسئولان استان و تقویت بخش های دارای پتانسیل برای صادرات کمک می کند.

وی بیان کرد: شک ندارم کرمان ار نظر صادراتی استان اول کشور است و هیچ استانی به اندازه کرمان محصول صادراتی ندارد و نیاز است دولت و مسئولان استانی و بخش خصوصی به این موضوع توجه کنند.

مدیرکل گمرکات استان کرمان با اشاره به اینکه ۵۶ قلم کالا را به حدود ۶۰ کشور دنیا صادر می کنیم، گفت: درست است که بعضی از کالاهای صادراتی استان کرمان استراتژیک است اما پتانسیل استان کرمان بیش از این است که بعضا به آنها توجه نشده و ضعف ما مدیریت صادرات، تشکل های صادراتی و بازاریابی حرفه ای است.

وی در ادامه افزود: در ۱۰ ماه گذشته ۳۱۵ میلیون دلار واردات استان کرمان به وزن ۴۳ هزار تن بوده که ۴۸ درصد از نظر وزنی و ۴۷ درصد از نظر ارزشی نسبت به سال قبل کاهش داشته و دلیل آن محدودیت های کرونائی، تحریم و … بوده است.

قادر اظهار کرد: مزیت واردات استان کرمان این است که واردات ما کالاهای آماده مصرف نیست و همه نهاده ها و واسطه های تولید یا ماشین آلات خطوط تولید است و بنابراین واردات استان کرمان خوب است و امیدواریم بیشتر شود تا واحدهای تولیدی بتوانند تولید بیشتری داشته باشند.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=7918

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.