افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 19 April , 2024

مصاحبه سایت “طلوع ارگ” با طراح لباسهای بومی سریال “خاک گرم”

  • کد خبر : 3798
  • 25 اسفند 1397 - 11:19
مصاحبه سایت “طلوع ارگ” با طراح لباسهای بومی سریال “خاک گرم”

سریال خاک گرم به کارگردانی جواد ارشاد سرابی و تهیه‌کنندگی فریبا بانک توکلی که از حدود یک ماه قبل بر روی آنتن شبکه یک سیما رفته بود؛ پنجشنبه ۲۳ اسفند آخرین قسمت آن پخش شد. به گزارش طلوع ارگ؛ گروه سازنده این سریال با تهران گریزی تلاش کرده‌اند چشمان مخاطب را این بار به سمت […]

سریال خاک گرم به کارگردانی جواد ارشاد سرابی و تهیه‌کنندگی فریبا بانک توکلی که از حدود یک ماه قبل بر روی آنتن شبکه یک سیما رفته بود؛ پنجشنبه ۲۳ اسفند آخرین قسمت آن پخش شد.
به گزارش طلوع ارگ؛ گروه سازنده این سریال با تهران گریزی تلاش کرده‌اند چشمان مخاطب را این بار به سمت جنوب‌شرقی ایران و ارگ قدیم بم ببرند. در بهترین زمان ممکن یعنی قبل از نوروز این سریال را در قالب یک داستان شیرین، بر روی آنتن رفت تا بدین شکل بخشی از میراث فرهنگی و جاذبه های گردشگری بم برای افزایش میزان گردشگران نوروزی به نمایش درآید.
پخش این سریال در شهرستان بم دور از حاشیه نبوده و تعدادی از بینندگان بر روی طراحی لباس بومی محلی بازیگران اصلی این سریال که نمادی از مردمان بم را به تصویر کشیده شده است گله مند بودند.
تعدادی شهروندان طراح بومی این سریال پرمخاطب را عامل انتخاب لباسهای نامرتبط با قومیت مردم بم دانستند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص مصاحبه‌ای با سعیده اکرمیان طراح لباسهای بومی این سریال داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

• لطفا خودتون را معرفی کنید و در خصوص فعالیتهای هنری‌تان توضیحاتی بفرمائید؟

سعیده اکرمیان هستم. حدود چهارده سال در زمینه طراحی ‌و دوخت در خدمت هم استانی‌ها و همشهریان بمی خود بوده‌ام که علاوه بر تجربیات خودم از طریق شرکت در دوره‌های آزاد و جشنواره‌های بین المللی در این زمینه بر تجربیات خود افزودم.

• در خصوص نحوه آشنایتان با پروژه خاک گرم توضیحاتی دهید.
برای نخستین بار از طریق آقای محمدحسین صادقی یکی از راهنمایان فعال گردشگری و همسرشان با عوامل سریال معرفی شدم. تهیه کننده محترم بعد از دیدن نمونه کارها و نحوه فعالیتم این فرصت را به من داد تا از این طریق بتوانم با عوامل این سریال همکاری هنری داشته باشم.

• نحوه طراحی و انتخاب لباس برای بازیگران چگونه بوده؟
با توجه به شخصیت هر بازیگر و محتوای فیلم و پارامترهای مد نظر صدا و سیما و همچنین به لحاظ بحث تصویر و رنگ بندی و در نظر گرفتن راکوردها بایستی برای هر بازیگر لباسی طراحی و اجرا می‌شد.

• برخی از بینندگان بمی این سریال از نحوه طراحی لباس گله مند بودند و بر این اعتقادند لباس های بلوچی به عنوان لباس های سنتی بم معرفی شده است؟ ملاک و معیار انتخاب این سبک از لباس چه بوده است؟

پیش از پیوستن من به عنوان طراح لباس، سکانس هایی از این سریال با لباسهای بلوچی توسط بومگردی فهرج تهیه و من پس از ضبط تعدادی از صحنه ها به این پروژه ملحق شدم. در بعضی از قسمتهای این سریال لباس مذکور، به عنوان لباس بلوچی از زبان بازیگر معرفی شده ( نه لباس بومی بانوان بم) و تمامی این تصمیمات بنا برخواسته تهیه کننده و کارگردان برای ایجاد همگرایی بین اقوام مختلف صورت گرفته بود.
در این سریال سعی شده از تمام ظرفیت های جنوب شرق در ارایه تصویری پویا از این منطقه به بینندگان شبکه یک تلویزیون ملی استفاده شود. در این خصوص نیز به زودی عوامل سریال در قسمت های پایانی توضیحات کاملی به همشهریان بمی خواهند داد.

• آیا تحقیقات خاصی درباره لباس بومی محلی بمی ها و مناطق اطراف داشته‌اید؟
متاسفانه در مورد لباس محلی بانوان ما و صنایع مرتبط هیچ گونه مستند نگاری تاکنون صورت نگرفته و به نوعی لباس بومی زنان بم در قدیم به فراموشی سپرده شده است. در گذشته این لباس های بومی و محلی در نقاط مختلف شهر و روستا با تفاوت هایی مشخص در رنگ و جنس پارچه مورد ا‌ستفاده قرار می‌گرفت. بر اساس برنامه ریزی ها قصد دارم در فرصت مناسب با حمایت متولیان فرهنگی شهر نسبت به مستند سازی و باز تولید این نوع پوشش و همچنین زیورآلات مورد استفاده اقدام کنم تا بدین شکل بخشی بزرگی از فرهنگ مردم بم احیا و به نمایش گذاشته شود و درنهایت مستندات را به ثبت ملی برسانیم.

• در خصوص برنامه‌های آینده خود توضیحاتی بفرمایید؟
با توجه به تجربیات خوبی که در این سریال کسب کردم وطبق صحبت های مدیر شبکه ۱ سیما و بازخورد بسیار مناسب این سریال دردیگر شهرها اعتقاد گروه کارگردانی و‌تهیه کننده بر این هست که در فعالیت های بعدی با مجموعه آنان همکاری داشته باشم. برای بنده نیز باعث افتخار است که به عنوان اولین طراح لباس از شهر بم در شبکه ملی معرفی شوم. این امر راه را برای جوانان بمی و علاقه مندان به هنر نمایش هموار می‌کند.

 

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=3798

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.