افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 19 April , 2024
دکتر گنجویی در کارگاه آشنایی با مالکیت فکری که در مجتمع آموزش عالی بم برگزار شد گفت:

ما در ۱۵ سال آینده از نظر تجاری سازی فناوری از ۱۵ سال آینده کشور چین وضعیت بهتری داریم

  • کد خبر : 3793
  • 25 اسفند 1397 - 10:40
ما در ۱۵ سال آینده از نظر تجاری سازی فناوری از ۱۵ سال آینده کشور چین وضعیت بهتری داریم

دکتر گنجویی در کارگاه آشنایی با مالکیت فکری گفت: دارایی و دانش فکری بخشی از مسیری است که یک جامعه و یک کشور در حوزه تجاری سازی فناوری جلو می رود و به جد ما در ۱۵ سال آینده از نظر تجاری سازی فناوری و اسناد بالا دستی و رویکرد و روندی که در گذشته […]

دکتر گنجویی در کارگاه آشنایی با مالکیت فکری گفت: دارایی و دانش فکری بخشی از مسیری است که یک جامعه و یک کشور در حوزه تجاری سازی فناوری جلو می رود و به جد ما در ۱۵ سال آینده از نظر تجاری سازی فناوری و اسناد بالا دستی و رویکرد و روندی که در گذشته داشتیم از ۱۵ سال آینده کشور چین وضعیت بهتری داریم.

به گزارش پایگاه خبری طلوع ارگ به نقل از روابط عمومی مجتمع دکتر گنجویی مدرس کارگاه با بیان اینکه در سال های اخیر و در حال حاضر شرایط کشور به گونه ای است که باید یافته های پژوهشی را تجاری سازی کنیم، گفت: در حوزه تجاری سازی فناوری و یافته های پژوهشی بحث مالکیت فکری جایگاه خود را در حال حاضر در کشور پیدا کرده و با توجه به اینکه مجتمع آموزش عالی بم دارای رشته های خاص و کاربردی در رشته های علوم انسانی از جمله گردشگری، هتلداری و رشته های فنی از جمله مکانیک و صنایع و سایر رشته ها می توان یافته های پژوهشی در این رشته­ها را تجاری سازی و به گردشگری و صنعت و سایر زمینه ها در کشور کمک کرد.

دکتر گنجویی گفت: دارایی و دانش فکری بخشی از مسیری است که یک جامعه و یک کشور در حوزه تجاری سازی فناوری جلو می رود و به جد ما در ۱۵ سال آینده از نظر تجاری سازی فناوری و اسناد بالا دستی و رویکرد و روندی که در گذشته داشتیم از ۱۵ سال آینده کشور چین وضعیت بهتری داریم.

دکتر گنجویی با بیان اینکه باید به دارایی های فکری به صورت جدی ورود کنیم گفت: دارایی ها شامل دارایی های مالی: از جمله پول و وام ، دارایی های فیزیکی: از جمله خانه، زمین، ماشین و دارایی های فکری: شامل دانش فنی، بانک اطلاعات تجاری، طرح های صنعتی، ایده ها، نشان های جغرافیایی می باشد و باید به صورت جدی در حوزه دارای های فکری ورود و به سمت تجاری سازی کردن یافته های پژوهشی پیش برویم.

دکتر علیرضا گنجویی اظهار داشت : در سال ۲۰۱۴ قراردادی بین قوه قضائیه ایران و سازمان جهانی مالکیت فکری بسته شد و در این قرارداد ایران متعهد شده است که قوانین مالکیت فکری را به افراد جامعه آموزش دهد و افراد نیز حقوق مالکیت فکری دیگران را بپذیرند و احترام بگذارند. اولین قرارداد حقوق مالکیت فکری حدود ۱۴۰ سال پیش مربوط به قرارداد پاریس در سال ۱۸۸۳ برای حفاظت از حقوق مالکیت صنعتی بسته شد و در ایران سال ۱۳۰۴ قرارداد ثبت علائم تجاری و در سال۱۳۱۰ اولین قانون حمایت از اختراعات و علائم تجاری تصویب شد. در سال ۱۳۲۷ اداره ثبت شرکتها تاسیس و در همین سال اداره ثبت علائم تجاری و ثبت اختراع به اداره ثبت اسناد کشور منتقل و تاکنون زیر مجموعه اداره ثبت اسناد می باشد.

دکتر گنجویی با بیان اینکه حقوق مالکیت فکری یکی از اجزای آن رعایت حقوق بشر است تأکید کرد: وقتی یک فرد یک ایده دارد دیگران بدون اجازه آن فرد حق استفاده از آن ایده را ندارند و چنانچه بدون اجازه استفاده نمایند جرم محسوب می شود در نتیجه باید حقوق مالکیت فکری دیگران را بپذیریم.

دکترگنجویی با اشاره به روشهای ثبت و تجاری سازی اختراعات و نحوه تاسیس شرکتهای دانش بنیان تأکید کرد: هر نوآوری را که ثبت می­کنید نوآوری محسوب نمی شود، بلکه اختراع است در نتیجه نوآوری آن فرایندی است که محصولی را اختراع و تجاری سازی و از آن محصول درآمد کسب کنیم را نوآوری می گویند. وی همچنین گفت: اختراع قابلیت واگذاری به غیر را ندارد اما درآمد ناشی از اختراع را می شود به دیگران واگذار کرد.

دکتر گنجویی با بیان اینکه دارایی های فکری دارایی­های نامشهود هستند گفت: ۹۷ درصد ارزش دارایی شرکتهای بزرگ دنیا از جمله شرکت مایکروسافت، گوگل، کوکا کولا و .. دارایی­های نامشهودند یعنی ملک و املاک نیستند که فضایی را اشغال کنند و ابعادش را اندازه گیری کنند اما دیده می­شوند و دارایی هستند و در کشور ایران یه عنوان نمونه سرقفلی مغازه ها جزو دارایی های نامشهودند.

کارگاه آشنایی با مالکیت فکری به همت حوزه پژوهشی و حوزه ارتباط با صنعت و جامعه با حضور دکتر علیرضا گنجویی معاون پارک علم و فناوری کرمان و عضو هیأت علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی کرمان مدرس کارگاه، مهندس سیدمحمد جعفریان معاون آموزشی، پژوهشی و دانشجویی، دکتر بیژن امامی پور مدیر پژوهشی، سلیمه قنبری مدیر ارتباط با صنعت و جامعه، مهندس رامین ولندیاری عضو شورای اسلامی شهرستان بم، اساتید، کارمندان و دانشجویان در سالن زنده یاد بسطامی  مجتمع برگزار شد.

 

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=3793

برچسب ها

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.