افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 April , 2024
در ارگ جدید بم برگزار می شود:

جشنواره سراسری طنز و کاریکاتور بم با عنوان «چرند و پرند»

  • کد خبر : 3220
  • 08 آذر 1397 - 12:37
جشنواره سراسری طنز و کاریکاتور بم با عنوان «چرند و پرند»

نخستین جشنواره سراسری طنز و کاریکاتور بم با عنوان «چرند و پرند» در شش بخش شعر، نثر، داستان کوتاه، مقاله، کاریکاتور و استندآپ کمدی ۱۶ و ۱۷ اسفندماه در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی اینترنتی www.charandoparand.IR مراجعه کنند، همچنین آن‌ها  تا ۲۰ دی‌ماه فرصت دارند تا آثار […]

نخستین جشنواره سراسری طنز و کاریکاتور بم با عنوان «چرند و پرند» در شش بخش شعر، نثر، داستان کوتاه، مقاله، کاریکاتور و استندآپ کمدی ۱۶ و ۱۷ اسفندماه در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی اینترنتی www.charandoparand.IR مراجعه کنند، همچنین آن‌ها  تا ۲۰ دی‌ماه فرصت دارند تا آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

محمدعلی علومی نویسنده و طنزپرداز بمی و دبیر علمی این جشنواره توضیحاتی را درباره چگونگی تصمیم گیری برای برگزاری جشنواره سراسری «طنز و کاریکاتور بم» با عنوان «چرند و پرند» را بصورت مکتوب برای طلوع ارگ ارسال کرده است که در ادامه می خوانید:

به نام خداوند جان و خرد

جنتی کرد جهان را ز شکر خندیدن

آنک آموخت مرا همچو شرر خندیدن – مولانا

گفتار درباره تولد دوباره جشنواره سراسری طنز و کاریکاتور بم، تحت عنوان «چرند و پرند»

الف سالی پس از زلزله دهشتناک بم، من جشنواره سراسری طنز و کاریکاتور بم را بر پا کردم با این مقصود و منظور که عملا اثبات شود، به رغم تمام مصایب (بم زنده است) و بدیهی است که همشهریان زلزله زده‌ام، مظهر و نمادی بودند از همه هموطنان که در تاریخ دیرپای ما با انواع مصیبت‌ها و شرور طبیعی و اجتماعی مواجه بوده و با این همه از پا نیفتاده‌اند.

باری، جشنواره با استقبال همگان مواجه شد. استادان کهنه‌کار و صاحب سبک در طنز و کاریکاتور کشور، مانند استادان شادروان عمران صلاحی و منوچهر احترامی و همچنین شاعر طنزپرداز و توانا، رضا رفیع و طنز نویس برجسته سیدعلی میرفتاح و کاریکاتوریست‌های توانمندی مانند سیدمسعود شجاعی طباطبایی و بهزاد باشو …از جمله داوران بودند.

از سوی دیگر، کاریکاتوریست‌ها و طنزنویسان از سراسر ایران، از دشت مغان تا چابهار و از سرخس تا آبادان و از رشت تا کیش و قشم در جشنواره شرکت کردند.

چنان اقبال و استقبال گسترده باعث شد تا تصمیم گرفته شود که جشنواره سراسری هر سال در بم برگزار گردد و آثار برگزیده منتشر شوند اما با تغییر دولت و دگرگونی رویکردها، جشنواره نیز به محاق تعطیلی فرو رفت ولیکن…

«رسید مژده که ایام غم نخواهد ماند…» حافظ

ب موضوع واضحی است که در همه جای جهان و پیوسته، دولت‌ها و یا صاحبان صنایع، به شرط هوشمندی و فرهنگ، حمایت از کارهای بزرگ فرهنگی و هنری را عهده‌دار بوده‌اند.

چندی قبل این جانب با آقای حسین مرعشی درباره برپایی و تولد دوباره جشنواره سراسری طنز و کاریکاتور بم، گفت‌وگویی داشتم که خوشبختانه این موضوع مهم از جانب ایشان و همکارانشان در منطقه ویژه اقتصادی، صنعت خودروسازی ارگ جدید، با گشاده‌رویی و آغوش باز پذیرفته شد و حمایت مالی جشنواره، این بار با عنوان «چرند و پرند» را عهده‌دار شدند. همین جا به جاست که بر حسب وظیفه اخلاقی از جانب خودم و اگر گزافه‌گویی نباشد، از طرف طنزنویسان و کاریکاتوریست‌های جوان از آقایان مرعشی و دکتر غمخوار و مهندس فاضل، صمیمانه سپاسگزاری داشته باشم و در ضمن از آقای علیرضا گیلانپور نیز سپاسگزارم که دبیری اجرایی این کار سنگین و دشوار را پذیرفته است.

«با دل خونین لب خندان بیاور همچو جام» حافظ

پ آشکارا، هموطنان ما یکی از صعب‌ترین مقاطع تاریخی خود را طی می‌کنند اما آیا میان بحران‌های عام اقتصادی و اجتماعی با طنزنویسی نسبتی هست؟ نگاهی حتی گذرا به تاریخ اجتماعی و فرهنگی ایران و جهان مبیّن این است که آری، هست! از باب مثالی هر چند مع‌الفارق در تاریخ دور میهن ما و در دوران ایلغار و ایلخانی چنگیزخان و تیموریان بود که درخشان‌ترین آثار طنز کلاسیک ایران و بلکه جهان را بزرگانی مانند عطار و سعدی و مولانا، عبید زاکانی و حافظ و … ایجاد کردند.

در جنبش مشروطه و در مقابله با ستم بی‌حد قاجارها بود که طنز جدید و جذاب ایران در آثار استادانی مانند دهخدا، سید اشرف‌الدین حسینی (نسیم شمال)، جلیل محمد قلی‌زاده و امثالهم به وجود آمد. چند دهه بعد در دوره بحرانی ملی شدن صنعت نفت بود که در تقابل با جهل عام و جور دربار و بهره‌کشی استعمار انگلستان، طنز و کاریکاتور ایران، باز هم قوت و قدرتی تحسین‌آمیز یافت.

در ادبیات جهان نیز، وضع کمابیش به همین نحو و روال بوده است.

مارک تواین در حین بحران‌هایی مانند جنگ‌های داخلی و تراژدی برده‌داری در آمریکا بود که اثر بی‌بدیلی چون (هاکلبری فین) را نوشت. در بحران‌های اقتصادی آمریکا بود که ارسکین کالدول، ویلیام سارویان و … آثار طنزشان را نوشتند.

در روسیه تزاری و بحران‌های گسترده آن سرزمین بود که گوگول، چخوف، شچدرین و … آثار ماندگارشان در طنز را به نگارش درآوردند.

باری، به هر حال بیشتر وقت‌ها اتفاقا بحران‌هاست که طنزنویسان و کاریکاتوریست‌های هوشمند و توانا را می‌پرورد. امیدواری فراوانی است که با حمایت مدیران اصلی و باهوش و با فرهنگ بخش صنعتی و خصوصی و با همکاری اداره کل ارشاد استان کرمان و شهر من، بم، جشنواره سراسری طنز و کاریکاتور «چرند و پرند» در همین اولین دوره خود، بتواند آثار ماندگار به طنز و کاریکاتور ایران پیشکش کند.

ایدون بادا

با احترام محمدعلی علومی (دبیر علمی جشنواره چرند و پرند)

چهارم آذر ماه یک هزار و سیصد و نود و هفت

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=3220

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.